Så här skapar du en stark motivationskraft

En stark motivation är a och o för att orka träna, äta nyttigt och för en lyckad hälsoförändring. Men hur skapar man en stark motivationskraft?

Vi har alla varit i en situation när motivationen inte finns, när motivationen lyser med sin frånvaro, när kropp och knopp helt enkelt inte vill. Om det vill sig illa är detta en känsla som håller i sig i flera veckor. Just motivationen är helt avgörande för att lyckas nå sina mål.

Så hur kan man undvika brist på motivation? Går det att påverka? Faktum är att vi alla har kraften att påverka vår egen motivation. Motivation går att dela in i två grupper, den yttre motivationen och den inre motivationen.

Exempel på yttre motivation är om du t.ex tränar för att någon annan säger åt dig att göra det. En sådan form av motivation tillhör den svagaste och innebär in princip alltid att det inte håller på lång sikt.

Ett exempel på en inre motivationskraft är om du t.ex endast tränar för att se bra ut. Motivationen kommer inifrån men då målet endast är att se bra ut finns det en del brister som oftast innebär att även det här kommer att bli kortsiktigt.

För att skapa en stark inre motivation gäller det att du tänker på tre delar, nämligen samhörighet, kompetens och autonomi. Ju starkare känslan av dessa tre delar är, desto starkare är den inre motivationen. För att sätta detta i samma exempel med träning så innebär det att hitta en träningsform där du känner samhörighet, alltså där du upplever en känsla av gemenskap till andra. Ju starkare den känslan är, desto starkare blir den inre motivationen. En stark känsla av kompetens innebär att ha en upplevd känsla av att vara bra på det man utför och en upplevd känsla av att man utvecklas av träningen. Ju starkare denna känsla är, desto starkare blir den inre motivationen. Den tredje delen, autonomi innebär att ha en upplevd känsla av att vara delaktig och påverka det man gör. Om du t.ex har en tränare som alltid säger åt dig vad du ska göra utan att känna att du har möjlighet att påverka och vara delaktig så blir den upplevda känslan av autonomi liten. Om du däremot bestämmer själv vad du tränar och hur du tränar så blir känslan starkare. Du är då med och påverkar och på så sätt stärker känslan av att vara delaktig i utformandet av träningen.

Ju starkare dessa tre delar är, desto starkare är den inre motivationen. I slutändan är detta avgörande för om du ska nå dina mål.

Kommentera gärna: