5 tips för en lyckad resa mot sommarformen

Våren är här för att stanna! Och vad väntar runt hörnet efter våren? Jo, sommaren såklart. Sol, värme, bad och bättre tider. Det behöver vi alla nu. Men när sommaren kommer kommer även viljan att kunna känna sig bekväm med sig själv och sin egen kropp. Det kan vara en knepig resa att hitta sommarformen. Så här kommer 5 tips för en lyckad och hälsosam resa mot sommarformen.

1. Sätt processmål
Sätt upp processmål som du jobbar efter. Resultatmål är lite luriga då de hänger helt på att uppnå ett specifikt resultat. Genom att sätta upp processmål skapar du en plan för hur du ska arbeta. Det blir således enklare att nå delmål och slutmål då det är helt upp till dig att följa planen. Följer du planen så kommer även resultat att uppnås. Det blir lite av en win-win. Genom att följa planen uppnår du dina processmål som kommer att leda till att du får resultat.
 
2. Planera träningen
Planera in träningen. En planerad träning är oftast en genomförd träning. Det är lätt att hamna i tänket ”Jag tar träningen ikväll” för att sedan flytta fram den till morgondagen. Om man planerar in när man ska träna och vad man ska träna så blir det enklare att genomföra träningen. Det blir då en del av vardagen. Genom att planera träningen blir det också enklare att uppnå både ens processmål och resultatmål.
 
3. Följ ett kostupplägg
Likt träningen är det viktigt att planera kosten och följa ett kostupplägg. Genom att göra en plan för hur kosten ska se ut de kommande veckorna blir det enkelt att handla mat, laga mat, undvika småätande och känna sig säker i att man äter rätt saker för att kunna uppnå sina mål. Var noggrann med att ha ett måltidsupplägg där du vet när på dagen du ska äta för att undvika småätande. Utöver detta bör kostupplägget även ha en tallriksfördelning där du vet hur måltiderna ska se ut och hur tallriken ska se ut.
 
4. Undvik stillasittande
En underskattad sak att tänka på är att undvika långvarigt stillasittande. Det är lätt att glömma att dagen innehåller 24 timmar och trots ett hårt träningspass på en timma så är det 23 timmar kvar av dagen. Vilometabolismen (den energi som kroppen gör av med i viloläge) står för den större delen av den dagliga kaloriförbrukningen. Här gör det stor skillnad om man spenderar långa stunder i stillasittande läge eller i stående/rörelse. Försök att sitta i max 20-30 minuter i taget. Bryt av med några minuter i stående eller rörelse.
 
5. Spendera tid i naturen
Att spendera tid i naturen har flera positiva hälsoeffekter som kan vara avgörande för att nå en sommarform som du är nöjd med. Att spendera tid i naturen främjar både den fysiska och psykiska hälsan. Under en process där det görs förändringar i både träningen och kosten för att nå en optimal sommarform kommer det komma bra dagar och sämre dagar. Att spendera mer tid i naturen kan öka antalet bra dagar och minimera antalet sämre dagar. Några av de positiva hälsoeffekterna är bl. a en stärkt kognitiv förmåga och minskad stress samtidigt som det främjar till en ökad fysisk aktivitet.

 
 
Källor: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2015/11/fysisk-aktivitet-nya-vagar-och-val-i-rekommendationerna-for-vuxna/ , https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/friluftsliv/#:~:text=Att%20vara%20ute%20i%20naturen,kan%20underl%C3%A4tta%20f%C3%B6r%20sociala%20kontakter. https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2017/energi-naring-och-fysisk-aktivitet-for-aldre-baserat-pa-nnr-2012-livsmedelsverket-27-2017.pdf?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Etiketter: träning kost sommarform

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln