4 skäl att promenera varje dag

Väljer du bilen istället för att gå? Tar du hissen istället för trapporna? Och fastnar du i soffan på kvällarna istället för att ta en promenad? Då finns det anledning till att tänka om. Att ta dagliga promenader har många positiva hälsoeffekter som till och med kan förlänga livet.

1. Din mentala hälsa kan förbättras
Att ta en promenad varje dag kan bland annat motverka depression. I en stor studie där 1904 medelålders kvinnor fick svara på frågor om sin mentala hälsa med några års mellanrum under ett tidsspann på 9 år visade det sig att dagliga promenader hade förbättrat både den fysiska och psykiska hälsan där bland annat symptom på depression hade minskat hos en stor andel av kvinnorna.
 
2. Förbättrad hjärthälsa
Personer som promenerar dagligen har enligt studier från Harvard Health en bättre hjärthälsa än personer som lever stillasittande liv. Detta minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och kan alltså leva till ett längre liv.
 
3. Diabetes kan förebyggas
Dagliga promenader kan hjälpa till att hålla diabetes under kontroll eller till och med kunna förebygga det. Detta då dagliga promenader i en rask takt hjälper till att upprätthålla en jämn blodsockernivå och är fettförbrännande.
 
4. Viktnedgång
Dagliga promenader ökar kaloriförbränningen och bidrar till en ökad chans att gå ner i vikt alternativt ej gå upp i vikt. En daglig promenad på 30 minuter i rask takt hjälper till att förbränna 150 kalorier. Det positiva är också att kaloriförbrukningen fortsätter efter detta. För ökad kaloriförbrukning kan en längre promenad än detta tas och för en minskad kaloriförbrukning kan en kortare promenad tas. Oavsett om målet är att gå ner i vikt eller bibehålla nuvarande vikt så bidrar dagliga promenader till detta.
 
Att ta dagliga promenader har många positiva hälsoeffekter. Om dessa tas regelbundet under en längre period kan det till och med förlänga livet.

 
Källor: https://www.scientificamerican.com/article/regular-walking-can-help-ease-depression/ , https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/walking-your-steps-to-health , https://www.verywellfit.com/how-much-walking-is-best-for-diabetes-control-3435251 , https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/expert-answers/walking/faq-20058345

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

arkiv

Länkar

-

Etikettmoln