MENTALA TRÄNINGSÖVNINGAR

Här är några grundläggande mentala träningsövningar för att lättare kunna hantera stress, oro och ångest. Övningarna hjälper också för att stärka den mentala styrkan i idrottssammanhang eller jobbsammanhang. Vill du ha ett personligt utformat mentalt träningsprogram för dina behov och mål? Då går du in på fliken "Program" och klickar på "Mentalt träningsprogram".

Meditation

Utförande
Sitt eller ligg ner på en plats där du kan vara ostörd under några minuter. Blunda och slappna av i kroppen. Ta några djupare andetag och fokusera på andningen. Känn efter hur varje andetag känns.
Fördelar
Den här övningen hjälper dig att bättre kunna hantera ångest, oro, stress och depression.

Qigong

Utförande
Stå med fötterna höftbrett isär. Blunda eller fäst blicken på en punkt längre bort. Sätt ihop handflatorna framför bröstet med fingertopparna pekandes uppåt. Ta ett djupt andetag med näsan och för armarna uppåt. Andas ut långsamt genom munnen och för armarna nedåt. Behåll handflatorna ihopslagna och peka nu fingertopparna framåt. Ta ett nytt djupt andetag och för armarna framåt. Andas sen långsamt ut och för armarna inåt tillbaka till utgångsposition. Behåll fokuset på andetaget under övningen. Notera hur varje andetag känns och följ andetaget genom övningen.
Fördelar
Qigong kombinerar rörelse med mental träning och stärker koncentrationen samt minskar stress och oro. Qigong hjälper även mot muskulär smärta och är en av fem huvudmetoder inom traditionell kinesisk medicin.

Wim hof andningsmeditation

Utförande
Sitt eller ligg ner på en plats där du kan vara ostörd under några minuter. Övningen ska göras på tom mage (du bör inte ha ätit på 2 timmar). Gör inte övningen i bilen eller på annan plats där du måste hålla fokus.
Steg 1: 30 djupa andetag
Steg 2: Andas ut och håll andan
Steg 3: Ta ett djupt andetag och håll andan i 15 sekunder
Steg 4: Upprepa övningen 1-2 gånger till eller avsluta övningen genom att långsamt röra på händer och fötter och återgå till din normala andning
Fördelar
Den här övningen stärker immunförsvaret, hjälper mot stress, oro och ångest samt ger kroppen ett lugn.

skaka

Utförande
Stå med fötterna höftbrett isär. Börja gunga med benen. Öka sakta takten och känn hur hela kroppen skakar. Blunda och känn hur varje skakning känns i hela kroppen.
Fördelar
Skaka mjukar upp kroppens muskler och leder. Övningen lossar på både fysiska och mentala spänningar.